Elektronický archiv ZŠ T. G. Masaryka Ivančice

Na chatě

Štědrákova Lhota a okolí

Nejen ze svahu

Foto: učitelé a vedoucí školy v přírodě

Jak už bývá zvykem, žáci pátých tříd jezdívají na školu v přírodě (ŠvP). Letos poprvé jsme vyzkoušeli zimní ŠvP na horách a hlavně jsme si přáli, aby byl sníh.
V pondělí 21. ledna brzy ráno jsme se vydali autobusem do Jeseníků, čekala na nás chata Lesanka v malé obci Štědrákova Lhota (asi 15 km od Šumperka). Docela konec světa, když se to tak vezme, silnice končí v kravíně, ale prý tam mají sjezdovky pro lyžaře začátečníky i pokročilé. Podle názvu určitě obec málokdo zná, ale přesto jsme to museli zkusit. Věděli jsme, že na tamějších sjezdovkách začínal trénovat dnes velmi známý lyžař Ondřej Bank, a to bylo pro některé velké pouto.
Po tříhodinové cestě s jednou krátkou zastávkou jsme dorazili do cíle, následovalo rychlé přenesení zavazadel z autobusu do chaty a hurá s lyžemi na svah. Okoukli jsme sjezdovku ještě před obědem, abychom věděli, co nás odpoledne čeká. V odpoledním klidu jsme se vybalili, poté vzali lyžáky na boby nebo na rameno a šli vyzkoušet kvalitu našeho vybavení a místních sjezdovek. Po krátké rozcvičce a rozdělení do družstev se první a druhé družstvo vyvezlo vlekem nahoru a pod instruktorským dohledem sjíždělo červenou sjezdovku. Lyžaři ze třetího družstva se zatím učili pohybovat na lyžích a postupně i zastavovat lyže, jak sami chtěli. Některým se zpočátku moc nedařilo a brzdili raději pádem do sněhu. Ti, co byli unaveni, nebo se necítili na lyžování, měli možnost bobovat. Tato možnost ale nebyla moc využívána, děti se praly s lyžemi se zaujetím, i když ne vždy to šlo podle představ. Nakonec se ale všichni naučili nasedat na vlek (pomu) a také lyžovat. Děti dělaly radost i panu vlekaři, a proto je pozval na návštěvu do kravína, kde jim ukázal nejen kravičky a ovečky a odpověděl na všechny zvídavé dotazy, ale dokonce některé lyžaře večer za odměnu svezl na rolbě.
Večery na chatě nám zpestřoval večerní program, šlo o přednášky nebo společné hry, např. soutěž o nejlepší alobalový model, hra Bingo nebo páteční diskotéka. Přednáška člena horské služby děti velice zaujala a měly spoustu trefných otázek.
Nakonec děti vyrobily diplomy a poděkování panu vlekaři za ochotu a vstřícnost při nasazování dětí na vlek a přednášku v kravíně, ale také paním kuchařkám za výborné jídlo. Bylo hezké, že žáci nezapomněli poděkovat diplomem vedoucím – instruktorce lyžování paní Haně Kulašové, zdravotnici a instruktorce v jedné osobě paní Evě Sablové a paním učitelkám. První zimní škola v přírodě se zdařila, nikdo se nezranil, děti dělaly radost nejen vedoucím, ale také paním kuchařkám, které si chválily, jak děti pěkně jí a ochotně jim přidávaly, až se párkrát stalo, že musely hrnec vytírat. Všichni (tedy 35 dětí i vedoucí) jsme se v pořádku vrátili v sobotu 26. ledna ve 14 hod. ke škole, kde nás už nedočkavě vyhlíželi rodiče.
Myslím si, že jsme neudělali ostudu naší škole a budeme se moci do Štědrákovy Lhoty vrátit s další zimní školou v přírodě. Děkuji všem za spolupráci.

Za žáky 5. A, 5. B a vedoucí Mgr. Eva Skálová

Zážitky z hor
Než jsem začala lyžovat, trvalo to 4 dny. Nikdy jsem nejela na pomě, a proto jsem z toho měla trochu strach. Sjezdovku jsem sjela celkem čtyřikrát. Jednu jízdu jsem jela ve stylu padacím, ale ty další už jen s jedním pádem. To na tom bylo to nejlepší. Sice jsem na začátku neuměla lyžovat, ale zlepšila jsem se. Moc dobře jsem se bavila.

Adélka G., 5. A

Můj největší zážitek byl večerní program v úterý, kdy jsme celý den ve svém volném čase pracovali na projektu s alobalem. Měli jsme obalit někoho nebo něco na člověka a večer jsme modely předváděli i s komentářem…
V sobotu jsme odjížděli domů, nikomu se nechtělo zpět. Všem se tyto hory moc líbily.